PEMBEDAHAN PLASTIK
(JABATAN
PERDAGANGAN)
KOD
KURSUS: DPD 1022
TAJUK:
HUKUM MEMBUAT PEMBEDAHAN PLASTIK BAGI TUJUAN KECANTIKAN
NAMA
PELAJAR
NO PENDAFTARAN
1) SITI AISHAH BINTI TALIB 30DIB18F1011
2) NUR AINA NAJIHAH BINTI AZHAR 30DIB18F1024
3) NUR AYU ELYANA BINTI ROSLAN 30DIB18F1021
4) NUR HAKIMAH BINTI RUZANE 30DIB18F1006
5) NURUL ERIN ERYAANA BINTI
MUSTAFFA 30DIB18F1025
6) MOHAMAD IZHAMSHAH BIN HAMZAH 30DIB18F1034
DISEMAK
OLEH:
PUAN
NUR SHAZWANI BINTI SADZALI
TARIKH
HANTAR:
07.10.18
ISI
KANDUNGAN
BIL
|
TAJUK
|
M/S
|
1
|
OBJEKTIF
|
3
|
2
|
MAKSUD
PEMBEDAHAN PLASTIK
|
4-5
|
3
|
CONTOH PROSEDUR PEMBEDAHAN PLASTIK
|
5-6
|
4
|
PEMBAHAGIAN
PEMBEDAHAN PLASTIK
|
6-7
|
5
|
DALIL YANG BERKAITAN UNTUK MEMBEZAKAN ANTARA PEMBEDAHAN
KECANTIKAN YANG DIBOLEHKAN DAN YANG DIHARAMKAN
|
7-8
|
6
|
HUKUM
PEMBEDAHAN PLASTIC MENURUT ISLAM
|
9
|
7
|
GARIS
PANDUAN BERHIAS MENURUT ISLAM
|
10-11
|
8
|
LAMPIRAN
|
12
|
9
|
RUJUKAN
|
13
|
10
|
PENUTUP
DAN KESIMPULAN.
|
14
|
OBJEKTIF
Tugasan ini dibuat untuk mengkaji:
1) Definisi pembedahan plastik
2) Faktor berlaku nya pembedahan plastik
3) Dalil yang berkaitan dengan aktiviti pembedahan
plastik
4) Hukum jika membuat pembedahan plastik
1)MAKSUD
PEMBEDAHAN PLASTIK
1.1 PEMBEDAHAN PLASTIK
MENURUT WIKIPEDIA:
Pembedahan plastik merupakan pembedahan dengan tujuan untuk perubatan dan
pemulihan yang dibenarkan. Contoh, pembedahan untuk mulut yang sumbing atau
pembedahan untuk merawat kulit yang melecur. Pemakaian gigi palsu, rambut
palsu, mata palsu dan sebagainya dibenarkan untuk tujuan menutup bahagian yang
mengalami kecatatan. Pembedahan ini juga bertujuan untuk kecantikan seperti memancungkan
hidung, membesarkan mata dan sebagainya[1].
1.2 PEMBEDAHAN PLASTIK MENURUT PERSPEKTIF SAINS:
Pembedahan
plastik ditakrifkan sebagai pembedahan khusus untuk pembinaan semula kecacatan
muka dan badan akibat gangguan lahir, trauma, terbakar, dan penyakit lain.
Pembedahan plastik adalah bertujuan untuk membetulkan kawasan fungsi kawasan
badan dan pembentukan semula dalam alam semula jadi. Walaupun ramai pakar bedah
plastik memilih untuk menamatkan latihan tambahan dan melakukan pembedahan
kosmetik juga, asas latihan pembedahan mereka kekal pembedahan plastik
rekonstruktif. Malah, pada tahun 1999, American Society of Plastic Surgeons dan
rekonstruktif menukar namanya kepada Persatuan Amerika Doktor Plastik untuk
lebih kuat menyampaikan mesej bahawa "plastik dan Pakar Bedah
rekonstruktif adalah satu kaitan yang sama."[2]
1.3 PEMBEDAHAN PLASTIK
MENURUT BAHASA:
Pembedahan
plastik (plastic surgery) atau dalam bahasa Arab disebut Jirahah at-tajmil
adalah pembedahan untuk memperbaiki penampilan satu anggota tubuh yang nampak,
atau untuk memperbaiki fungsinya, ketika anggota tubuh itu berkurang, hilang /
lepas, atau rosak.[3]
2)
CONTOH PROSEDUR PEMBEDAHAN PLASTIK
a)Pembinaan
semula payudara
Kemungkinan pembinaan semula payudara (breast
reconstruction) patut didendangkan kepada para pesakit sekiranya mereka
terpaksa menjalani pembedahan untuk membuangkan keseluruhan ataupun sebahagian
besar bahagian payudaranya. Aspek pembinaan semula payudara selalunya
dipertimbangkan setelah pelan pembedahan serta rawatan terapi “adjunct” seperti
kemoterapi serta radiasi telah dibincangkan.
Mengambil langkah membina semula payudara
pastinya merupakan langkah terbaik serta anugerah kepada mereka yang terpaksa
mengorbankan payudara mereka. Ia memulihkan tahap keyakinan, harga diri
serta rasa kewanitaan mereka. Tidak syak lagi, ia sebenarnya mengembalikan
mereka kepada dunia asal mereka di dalam masa yang lebih singkat.[4]
b)Pembedahan
carpal tunnel/tangan.
Sindrom
carpal tunnel adalah keadaan apabila saraf yang melalui bahagian depan
pergelangan tangan (median saraf) dimampatkan. Tujuan carpel tunnel/ tangan
adalah untuk melegakan mampatan pada saraf dengan memotong ligamen yang menekan
mereka.[5]
3) PEMBAHAGIAN PEMBEDAHAN PLASTIK
Pembahagian pembedahan plastik terbahagi kepada
2 bahagian iaitu pembedahan membentuk semula dan pembedahan kosmetik. Bagi
pembedahan membentuk semula,pembedahan itu dilakukan ke atas bahagian tubuh
yang tidak normal untuk mendapatkan bentuk yang normal ,merawat fungsinya dan
merawat keaiban. Sebabnya ialah kesan daripada kecederaan,penyakit dan
kecacatan kongenital(sejak lahir). Bahagian yang kedua pula ialah pembedahan
kosmetik. Pembedahan ini bertujuan semata mata untuk mencantikkan bahagian
badan mengikut keinginan dan kehendak nafsu seseorang itu semata mata.
Contohnya, menegangkan muka,mengubahsuai hidung dan mata untuk kecantikkan.
Seterusnya membuang lemak dan membesarkan atau mengecilkan payudara.
Cacat dapat dibahagikan kepada dua jenis:
1. Cacat yang sediakala sejak dari lahir.
2. Cacat yang timbul akibat sakit yang dialami.
Cacat yang terhasil sejak dari lahir contohnya,
bibir sumbing, bentuk jari-jemari yang bengkok dan lain-lain. Kecacatan akibat
sakit seperti cacat yang timbul akibat penyakit kusta , akibat kemalangan, luka
kesan terbakar dan sebagainya. Dalam kes ini, sudah tentu cacat tersebut sangat
mengganggu penghidap secara fizikal mahupun mental. Dalam keadaan sedemikian
syariat membolehkan si penghidap menghilangkan kecacatan, memperbaiki atau
mengurangkan kesan akibat kecacatan tersebut melalui pembedahan.
Ini kerana kecacatan tersebut mengganggu si
penghidap secara mental mahupun fizikal sehingga dia boleh mengambil keputusan
untuk melakukan pembedahan. Dan juga kerana hal itu sangat diperlukan oleh si
penghidap. Keperluan yang mendesak juga termasuk dalam perkara darurat. Ia
sebagai salah satu sebab keluarnya rukhsah (keringanan) dalam hukum.
Setiap pembedahan yang tergolong sebagai pembedahan kecantikan yang memang
diperlukan untuk menghilangkan gangguan, hukumnya boleh dilakukan dan tidak
termasuk mengubah ciptaan Allah.[6]
4)DALIL YANG BERKAITAN
UNTUK MEMBEZAKAN ANTARA PEMBEDAHAN KECANTIKAN YANG DIBOLEHKAN DAN YANG
DIHARAMKAN
Berikut merupakan penjelasan Imam An-Nawawi
untuk membezakan diantara pembedahan kecantikan yang diharuskan dan yang
diharamkan:
Dalam menjelaskan hadith Rasulullah saw:
لَعَنَ اللَّهُ
الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ
وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ
"Allah melaknat wanita-wanita yang mentatu
dan yang meminta untuk ditatukan, yang mencukur (menipiskan) alis (bulu kening)
dan yang meminta dicukur, yang mengikir gigi supaya kelihatan cantik dan
merubah ciptaan Allah." [Riwayat Muslim]
Imam An-Nawawi rahimahullah menjelaskan
hadis yang bermaksud :
"Al-Washimah" adalah wanita
yang mentatu. Iaitu melukis belakang telapak tangan, pergelangan tangan, bibir
atau anggota tubuh lainnya dengan jarum atau sejenisnya sehingga mengeluarkan
darah lalu diletakkan dengan tinta/ dakwat untuk diwarnai. Perbuatan tersebut
haram hukumnya bagi yang mentatu ataupun yang minta untuk ditatukan. Sementara
"An-Naamishah" adalah wanita yang menghilangkan atau mencukur
kening.
Adapun "Al-Mutanammisah" adalah
wanita yang meminta dicukurkan. Perbuatan ini juga haram hukumnya, kecuali jika
tumbuh janggut (seperti lelaki.) atau misai pada wajah wanita tersebut, dalam
hal ini dia boleh mencukurnya. Sementara "Al-Mutafallijat"
adalah wanita yang menjarangkan giginya, biasa dilakukan oleh wanita-wanita tua
atau dewasa supaya kelihatan muda dan lebih indah. Kerana jarak renggang antara
gigi-gigi tersebut biasa terdapat pada gadis-gadis kecil. Apabila seorang
wanita sudah bertambah tua giginya akan membesar, sehingga ia menggunakan kikir
untuk mengecilkan bentuk giginya supaya lebih indah dan agar kelihatan masih
muda.
Suatu permasalahan yang perlu ditekankan di sini
ialah para ahli medik yang melakukan pembedahan kecantikan tersebut biasanya
tidak membezakan antara keperluan yang menimbulkan bahaya dengan keperluan yang
tidak menimbulkan bahaya. Yang menjadi kepentingan mereka hanyalah mencari
keuntungan harta, dan memberi kepuasan kepada pesakit dan pengikut hawa nafsu,
materialistik dan penyeru kebebasan. Mereka beranggapan setiap orang bebas
melakukan apa sahaja terhadap tubuhnya sendiri. Ini jelas sebuah penyimpangan.
Kerana pada hakikatnya jasad ini adalah milik Allah, Dia-lah yang menetapkan
ketentuan-ketentuan berkenaan dengannya sekehendakNya. Allah telah menjelaskan
kepada kita cara-cara yang telah diikrarkan Iblis untuk menyesatkan bani Adam,
di antaranya adalah firman Allah:
وَلآمُرَنَّهُمْ
فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ ۚ وَمَن يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ
وَلِيًّا مِّن دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا
مُّبِينًا
"Dan aku akan suruh mereka (mengubah
ciptaan Allah), lalu mereka benar-benar mengubahnya. Dan (ingatlah)
sesiapa yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah,
maka sesungguhnya rugilah ia dengan kerugian yang nyata." [An-Nisa' 4:119][7]
5)HUKUM PEMBEDAHAN
PLASTIK MENURUT ISLAM
Hukum
pembedahan plastik terbahagi dua iaitu mubah(harus) dan haram iaitu:
5.1 Pembedahan plastik yang mubah (Harus)
Pembedahan
plastik yang mubah adalah bertujuan untuk memperbaiki kecacatan sejak lahir
(al-uyub al-khalqiyyah) seperti bibir sumbing, atau cacat yang datang kemudian
(al-uyub al-thari`ah) akibat kemalangan, kebakaran, atau seumpamanya, seperti
wajah yang rosak akibat kebakaran atau kemalangan.
Hukum
pembedahan plastik untuk memperbaiki kecacatan yang dialami oleh seseorang itu
adalah mubah, Berdasarkan dalil yang diharuskan untuk menjalani pembedahan
plastik adalah. Nabi SAW bersabda, "Tidaklah Allah menurunkan suatu
penyakit, kecuali Allah menurunkan pula ubatnya." (HR Bukhari)
5.2 Pembedahan plastik
yang diharamkan
Pembedahan
plastik yang diharamkan, seperti seseorang itu berniat semata-mata untuk mencantikkan
wajah atau tubuh, tanpa ada niat untuk rawatan atau memperbaiki sesuatu kecacatan.
Contohnya, pembedahan untuk membentuk hidung, dagu, buah dada, atau pembedahan
untuk menghilangkan kedutan-kedutan penuaan di wajah, dan sebagainya.[8]
6)GARIS PANDUAN BERHIAS
MENGIKUT ISLAM
6.1)Wanita bersolek untuk
suami
Islam tidak melarang wanita bersolek kecantikan fizikal yang diharuskan oleh syarak, bahkan ia wajib jika dilakukan untuk suami dan menarik perhatian suaminya. Tetapi haram jika bertujuan untuk menarik perhatian lelaki-lelaki ajnabi atau atau untuk keluar rumah dengan mendedahkan aurat dan persolekannya. Hukumnya juga haram jika bersolek sehingga mengubah kejadian Allah atau menyerupai wanita jahiliyyah
6.2)Hukum wanita memakai bau-bauan
Terdapat beberapa hukum seperti wajib, haram, sunat, makruh dan harus.
a)Wajib wanita berwangi-wangian
Ketika suami berada di rumah, khususnya ketika hendak melayan suami pada waktu malam, malah hendaklah mereka terlebih dahulu bersolek dan memakai bau-bauan. Selain daripada itu, nabi saw tidak wajibkan. Nabi saw bersabda “Sebaik-baik wanita (isteri) ialah jika kamu memandangnya sentiasa menyenangkan hati kamu…” (Riwayat an-Nasa’is dari Abu Hurairah)
Maksud menyenangkan hati ialah dalam semua hal dan keadaan, sama ada aspek fizikal dan mental. Dari segi akhlak, wajah dan dirinya sentiasa berhias dan bersolek, sentiasa berbau wangi di rumah dan di hadapan suami, semuanya termasuk perkara yang boleh menyenangkan suami. Tetapi sekiranya untuk keluar rumah, wanita-wanita dilarang bahkan haram bersolek dan memakai bau-bauan kerana terdapat keterangan hadis yang melarang wanita berbuat demikian.
b)Waktu Sunat wanita berwangi-wangian
i- Ketika berada di dalam rumah, terutamanya ketika berhadapan dengan suami.
ii- Ketika hendak menunaikan solat dan beribadat dalam rumah, bukannya di masjid. Kalau untuk ke masjid,terdapat hadis yang melarang wanita berwangi-wangian.
iii- Ketika menyambut tetamu wanita, sunat berwangi-wangian
kerana sekiranya berkeadaan busuk boleh menimbulkan rasa
kurang senang dan menyakiti perasaan tetamu
c)Waktu makruh wanita memakai wangi-wangian
Hukum berwangi-wangian ketika berpuasa adalah makruh. Ini telah umum disepakati oleh ulamak dan terdapat penjelasan dalam bab puasa. Keterangan yang dapat dipegang dan dijadikan alas an ialah fatwa Imam Syafie dan Qaliyubi yang menyatakan “makruh memakai wangi-wangian ketika berpuasa” Menurut Qaliyubi pendapat itu ialah pendapat ijmak.
d)Waktu haram bagi wanita berwangi-wangian
Waktu-waktu yang dilarang ialah ketika keluar rumah untuk ke majlis yang dibenarkan oleh syarak, di hadapan lelaki ajnabi, bertujuan untuk memikat lelaki dan ketika ke masjid untuk solat berjemaah. Keterangan yang berkaitan waktu-waktu itu ialah seperti berikut:
i- Rasulullah saw bersabda “….seseorang wanita apabila memakai bau-bauan, kemudian melewati (melintasi) di hadapan orang ramai dalam sesuatu majlis (yang ada lelaki dan bukan muhram dengannya), maka wanita itu dikira sama (dosanya) dengan zina” (Riwayat Ahmad dan al-Tamizi)
ii- Abu Hurairah menceritakan bahawa dia pernah bertemu dengan seorang wanita sedang pulang daripada masjid dan ia berbau wangiannya, lalu beliau menegur “Wahai hamba Allah, apakah kamu pulang dari masjid. Rasulullah saw pernah bersabda bahawa Allah swt tidak akan menerima solat wanita yang memakai bau-bauan ke masjid sehingga dia pulang dan mandi ” (abu Daud, an-Nasaie,Ibnu Majah dan al-Baihaqi)[9]
LAMPIRAN
RUJUKAN
Pembedahan mengikut wikipidea:
pembedahan palstik mengikut sains
pembedahan palstik menurut Bahasa
pembedahan tangan
pembahagian
PENUTUP
Kami melihat tajuk kerja kursus kami ini sebagai tajuk yang
menarik kerana ia biasa dibahaskan dan kebanyakan daripada kita masih lagi
keliru dengan hukum bagi pembedahan plastic bagi situasi yang berbeza.
Kebiasaannya, kita melihat isu pembedahan ini di dalam skop yang kecil dan kita
mudah menghukum seseorang apabila seseorang itu melakukan pembedahan plastic.
Walhal dalam Islam sendiri meletakan hukum yang sepatutnya dan ada alsan
disebalik setiap hukum yang ditetapkan. Di Malaysia sendiri, isu pembedahan plastic ini bukanlah
perkara asing lagi apabila semakin ramai dilihat mula mengalih perhatian
terhadpat fenomena ini. Selebriti terutamanya yang mula-mula terikut dengan
pengaruh barat apabia ada sesetengah golongan mula taksub melalukan pembedahan
pastik bagi mendaptkan bentuk anggota badan yang diingini.
Namun begitu, harus kita ingatkan bahawa
pembedahan palstic juga membawa banyak kebaikan kepada insan tertentu yang
mermelukannya. Dengan melakukan pembedahan plastic, kehidupan seseorang kembali
kepada normal dan dapat bergaul dengan masyarakat tanpa rasa malu dan lebih
yakin terhadap diri sendiri. Hal ini sering terjadi kepada mereka yang
mengalami kecacatan ataupun kemalnagn teruk yang telah menyebabkan keadaan fizikalnya berubah.
Kesimpulannya, isu pembedahan plastic
mempunya kebaikan dan kebukannya tersendiri. Kita sebagai manusia perlulah
berfikir sesuatu kesannya sebelum melakukannya.
[1] Maksud pembedahan plastik
(Wikipedia). Rujuk https://ms.wikipedia.org/wiki/Pembedahan_plastik
[2]Pembedahan plastik menurut perspektif sains. ( © Qufu Hi-Tech
Trading Co.,2017)
[3] Pembedahan plastic menurut Bahasa. (Nurul Miza Shasheiha,2012)
[4]Contoh pembedahan plastic.( COLLEGE OF RADIOLOGY SECRETARIAT) Rujukan http://www.breasthealthmalaysia.org/mengenali-pembinaan-semula-payudara/
[5]Pembedahan capel tunnel. (Nur Shawani Zakaria,2018)
[6] Jenis kecacatan.( Samy Dbl, Technician at IT Tehnician,2013)
[7]Dalil tentang hukum pembedahan plastik. (fatwa persekutuan)
Rujukan Muftiwp.gov.my/ms/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum
[9]Waktu haram bagi wanita berwangi-wangian. (SaiFuN NizAm S.Ag,2009)
Rujukan:http://saifunnizam.blogspot.com/2010/04/hukum-panduan-tabarruj-berhias-diri.html?m=1
Ulasan
Catat Ulasan